نوآورانِ واقعی را استخدام کنیـد

- ۲۵ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۲۶ ثور ۱۳۹۴

 

mnandegar-3بخش نخست

نویسنده: Lisa Bodell
مترجم: بیتا نظام‌دوست

نوآوری اغلب از داشتن یک رویکرد چندبُعدی می‌آید. این ویژه‌گی کمتر به تخصصِ فرد بسته‌گی دارد و بیشتر به داشتن ذهنی مربوط است که می‌تواند با تمرکز بر تصویر بزرگ‌تر، به تمام جزییات فکر کند. داشتن استعدادی درونی، هم در سطح کمی و هم کیفی، برای این خصلت مورد نیاز است. توانایی تطبیق ایده‌های بلندپروازانه با واقعیت و قدرت و شکیبایی در وارد کردنِ آن‌ها به بازار نیز مهم است.
هنگامی که شما کارمندانی داشته باشید که دارای تفکر بی‌حدوحصر و قابلیت تحققِ ایده‌های متفاوت و خلاقانه باشند، ظرفیت بالقوه برای نوآوری در شرکتِ شما افزایش می‌یابد.
اما آیا می‌توان افراد را با چنین قابلیت‌هایی در اولین برخورد در طول یک مصاحبۀ کاری شناسایی کرد؟!… پاسخ مثبت است، اما به این شرط که شما دقیقاً بدانید به دنبال چه می‌گردید و پرسش‌هایی متناسب با آن هدف در دست داشته باشید.
در جست‌وجو به دنبال فردی مبتکر برای اضافه کردن به تیم خود، ابتدا به دنبال این پنج مهارتِ مهم در نوآوری بگردید و پرسش‍‌های مناسب را مشخص کنیـد:
۱ـ تخیل استراتژیک: یعنی به‌کارگیری تخیل در راستای اهداف مشخص و تولید ایده‌های جدید. افراد دارای این مهارت به اندازۀ کافی باهوش هستند که نیروهای موثر در تغییراتِ جهان را شناسایی کنند و آن‌قدر دارای قوۀ تخیل هستند که این تغییرات را در زمینۀ کسب‌وکار به کنترل درآورند. به عنوان مثال، دیلن لورن (Dylan Lauren)، رویای باز کردنِ یک فروشگاه آب‌نبات‌فروشی را در سر داشت که ترکیبی از محصولاتِ جذاب برای کودکان را به همراه نوستالژی‌های مورد علاقۀ بزرگ‌سالان فراهم کند؛ نتیجۀ این تخیل، برندِ آب‌نبات دیلن شده است که امروزه یک امپراتوری موفق در این صنعت است.
۲ـ سوال‌های تفکربرانگیز: استعداد برای پرسیدنِ پرسش‌های هوشمندانه. کارکنان با این نوع کنجکاوی اغلب با پرسش‌های محرکِ خود وضع موجود را زیر سوال می‌برند، مثلاً می‌پرسند «کسب و کار ما واقعاً چیست؟» این نوع فکرکردن تا کنون باعث تحولات بزرگی در صنایع مختلف شده است. به عنوان مثال، شرکت‌های موترسازی به سیستم‌های حمل‌ونقل ویژه و شرکت‌های بهداشت و درمان به مراکز مراقبت‌های پیش‌گیرانه توسعه پیدا کرده‌اند.
۳ـ حل مسایل به‌طور خلاقانه: استفاده از بهترین روش‌ها از منابع گوناگون به منظور ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه. این نوع ذکاوت اغلب به تولید راه‌حل‌های عجیب و دور از انتظار ختم می‌شود. به یاد جیمز دایسون می‌افتیم که توفانی از گردوخاک را در حویلی خانه‌اش دید و با استفاده از آن ایده، نوعی جدید از جاروبرقی را طراحی کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.